Suklaakuivakakut valkosuklaakuorrutteella joulupaketteihin. Ohje suklaakakkuun otettu suoraan jostain leivontakirjasesta ja kuorrute omalla ohjeella valkosuklaasta, kermasta ja tomusokerista.
Kakkupohja:
5 munaa
2dl sokeria
100g margariinia
100g tummaa suklaata
4dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniliinisokeria
0.5dl kermaa (käytin flora vispiä)
Vaahdota munat ja sokeri hyvin. Sulata margariini ja suklaa kattilassa hiljaisella lämmöllä. Sekoita suklaaseos munasokerivaahtoon. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää joukkoon. Sekoita lopuksi kerma taikinaan. Kaada taikina korppujauhotettuun vuokaan ja paista 175 astetta n.40min.
Valkosuklaakuorrutus:
100g valkoista suklaata
loraus kermaa suklaan sekaan
n.1dl tomusokeria
Sulata valkosuklaa varovasti vesihauteessa tai mikrossa ja anna jäähtyä hieman (huom. valkosuklaa palaa herkemmin kuin tummasuklaa) Lisää hieman kermaa jäähtyneen suklaan joukkoon. Jos seos jää tahmaiseksi lisää vielä kermaa...seoksesta pitäisi tulla tasainen. Lisää joukkoon tomusokeria n.1dl tai tarpeen mukaan sen verran että seoksesta tulee tarpeeksi jämäkkää pysyäkseen kakun päällä.
maanantai 20. joulukuuta 2010
torstai 16. joulukuuta 2010
Halva-suklaamousse
100g geishasuklaata
40g kaakaohalvaa
100g rahkaa
2.5dl flora vispiä vaahdotettuna
2.5dl flora vispiä vaahdotettuna
2rkl vaniljakreemijauhetta
2rkl sokeria
-Sulata suklaa useissa n.20s. mittaisissa pätkissä mikrossa jottei suklaa pala (tai vesihauteessa). Vaahdota kerma ja sekoita kermaan halva, rahka, kreemijauhe ja sokeri. Lisää lopuksi suklaan sekaan muu vaahto. Koristele kaakaohalva murulla.
(kuva tulossa myöhemmin)
Tunnisteet:
jälkiruoat
sunnuntai 28. marraskuuta 2010
Jouluinen mansikkariisi
3dl riisipuuroa
1dl vaniljajugurttia
2.5dl flora vispiä vaahdotettuna
0.5dl sokeri
4rkl vaniljakreemijauhetta
+koristeeksi piparkakkuja
Vaahdota kerma ja lisää siihen sokeri ja vaniljakreemijauhe. Sekoita joukkoon jugurtti ja puuro. Koristele piparilla tai piparimuruilla. (Tai laita tarjolle suklaalastujen kera:)
Tunnisteet:
jälkiruoat
tiistai 26. lokakuuta 2010
Mansikkajuustokakku
Pohja:
15 digestivekeksiä
100g voita
-Murskaa keksit pieniksi muruiksi ja lisää joukkoon sula voi. Painele pohja irtopohjavuoan pohjalle.
Täyte:
5dl flora vispiä
1prk rahkaa
200g maustamatonta tuorejuustoa
1dl sokeria
3-4dl mansikoita
0.7 dl sitruunamehua
5 liivatelehteä
-Vaahdota kerma ja lisää joukkoon rahka, tuorejuusto, sokeri ja mansikat. Liota kuumaan sitruunamehuun kylmässä vedessä n.5minuuttia lionneet liivatelehdet ja sekoita liivateseos täytteeseen. Laita täyte pohjan päälle ja kakku hyytymään jääkaappiin väh.2h. ennen kiilteen laittoa.
Kiille:
4dl punaista mehua
5liivatelehteä
-Ota mehusta 1dl ja kuumenna se kiehuvaksi. Lisää tähän kylmässä vedessä liotetut liivatelehdet ja lisää seos loppuun mehuun. Anna liuoksen jäähtyä hetken kulhossa (pari minuuttia..jos odotat liian kauan seos hyytyy kulhoon) ja laita seos kakun päälle.
Koristeet:
suklaakiehkuroita/reunus ja punainen ruusu
Tunnisteet:
Hyydykekakut
torstai 21. lokakuuta 2010
Suklaatäytekeksit
Kummipojan ristiäiskeksit :)
Taikina=ylioppilaslakkien taikina:
Täyte= tummaa suklaata sulatettuna ja siveltynä keksien väliin
Kuorrutus=sokerikuorrute kahdesta valkuaisesta ja tomusokerista, josta puolet on värjätty ruskealla pastavärillä ja puolet vaaleansinisellä väriäineella.

Koristelu=ruskeisiin pursotin valkosuklaakukat ja sinisiin kukat tummalla suklaalla

Taikina=ylioppilaslakkien taikina:
Täyte= tummaa suklaata sulatettuna ja siveltynä keksien väliin
Kuorrutus=sokerikuorrute kahdesta valkuaisesta ja tomusokerista, josta puolet on värjätty ruskealla pastavärillä ja puolet vaaleansinisellä väriäineella.
Koristelu=ruskeisiin pursotin valkosuklaakukat ja sinisiin kukat tummalla suklaalla
Tunnisteet:
Keksit
tiistai 12. lokakuuta 2010
Digestive-suklaahyydykekakku
Pohja ja välikerros:
15digestiveä muruina
75g margariinia sulatettuna
Täyte:
1prk flora vispiä
250g rahkaa
200g tuorejuustoa
2rkl vaniljakreemijauhetta
2tl vaniliinisokeria
2 valkuaista
1dl sokeria
150g maraboun digestivesuklaata
0.5dl sitruunamehua
3 liivatelehteä
-Vaahdota vispikerma ja lisää joukkoon rahka, tuorejuusto, vaniljakreemijauhe sekä keksisuklaa murusina. Vaahdota valkuaiset ja sokeri kovaksi vaahdoksi ja lisää seokseen. Liota lopuksi kylmässä vedessä olleet liivatelehdet kiehuvaan sitruunamehuun ja lisää liivateseos taikinaan.
Kaada puolet taikinasta tuorekelmulla vuorattuun kulhoon ja lisää kerros voi-keksiseosta. Kaada loput täytteestä astiaan ja kanneksi taas yksi kerros keksiseosta. Laita hyytymään pakkaseen vähintään pariksi tunniksi, jonka jälkeen kumoa kakku tarjoiluastialle ja ota kelmu pois ympäriltä. (Kuorruta kakku sulan suklaan ja margariinin seoksella ja esim. marsipaaniruusulla.)
Tunnisteet:
Hyydykekakut
lauantai 25. syyskuuta 2010
Ristiäiskakku (vaniljahalva-suklaatäyte)
Tein kakun ihanan kummipoikani ristiäisiin. Samalla tuli kokeiltua halvan käyttöä kakun täytteessä ensimmäisen kerran ja selvisi samalla sitten mitä se halva oikeastaan onkaan. Hyvää oli !
Sokerikakun pohja:
6munaa
mukillinen sokeria
mukillinen vehnäjauhoja/perunajauhoja
3tl leivinjauhetta
-Laita munat lasiin ja käytä tätä määrää mittana sokerille ja jauhoille. Vaahdota munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi ja lisää seokseen jauhot. (Vehnäjauhoja 70% ja perunajauhoja 30%+leivinjauhe). Paista kakku irtopohjavuoassa uunin alatasolla n.40min 175astetta.
Jaa valmis pohja 3osaan. Kostuta pohja maidolla ja lisää täytteet. Kakku on parasta jos sen kasaa pari päivää ennen tarjoilua.
Täytteet:
5dl vispikermaa
1prk rahkaa
0.5dl sokeria
3rkl vaniljakreemiä/vaniljakastikejauhetta
Täyte 1, suklaamousse:
150g tummaa suklaata
pari tippaa sitruunamehua
-Jaa ylhäällä oleva täyteseos kahtia ja lisää toinen osa 150g sulatettua tummaa suklaata. Laita siis seos suklaan sekaan jottei sula suklaa paakkuunnu.
Täyte 2, vaniljahalvamousse:
60g vaniljahalvaa murustettuna (löytyy ainakin prismasta)
4rkl vaniljakreemijauhetta
hieman sitruunan kuorta+mehua puristettuna
-Lisää toiseen täyteseokseen vaniljahalva ja vaniljakreemijauhe.
Koristelu:
7dl flora vispiä vaahdotettuna
sinistä pastaväriä
suklaasta tehtyjä koristeita
Ruusut pursotin kermasta
-Koristele vasta tarjoilupäivänä
Tässä vielä kuva kokeilukakusta, johon tein marenkiruusuja koristeeksi. Marenkiruusut tein jo edellisenä päivänä ohjeella 3valkuaista ja 8rkl sokeria +väriaineet. Ja uunissa olivat 2.5h 70asteen lämmössä. Kannattaa laittaa marenkiruusut ja lehdet kakun päälle vasta vähän ennen tarjoilua niin eivät päästä väriä kakkuun ja eivät pehmene liikaa.

Sokerikakun pohja:
6munaa
mukillinen sokeria
mukillinen vehnäjauhoja/perunajauhoja
3tl leivinjauhetta
-Laita munat lasiin ja käytä tätä määrää mittana sokerille ja jauhoille. Vaahdota munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi ja lisää seokseen jauhot. (Vehnäjauhoja 70% ja perunajauhoja 30%+leivinjauhe). Paista kakku irtopohjavuoassa uunin alatasolla n.40min 175astetta.
Jaa valmis pohja 3osaan. Kostuta pohja maidolla ja lisää täytteet. Kakku on parasta jos sen kasaa pari päivää ennen tarjoilua.
Täytteet:
5dl vispikermaa
1prk rahkaa
0.5dl sokeria
3rkl vaniljakreemiä/vaniljakastikejauhetta
Täyte 1, suklaamousse:
150g tummaa suklaata
pari tippaa sitruunamehua
-Jaa ylhäällä oleva täyteseos kahtia ja lisää toinen osa 150g sulatettua tummaa suklaata. Laita siis seos suklaan sekaan jottei sula suklaa paakkuunnu.
Täyte 2, vaniljahalvamousse:
60g vaniljahalvaa murustettuna (löytyy ainakin prismasta)
4rkl vaniljakreemijauhetta
hieman sitruunan kuorta+mehua puristettuna
-Lisää toiseen täyteseokseen vaniljahalva ja vaniljakreemijauhe.
Koristelu:
7dl flora vispiä vaahdotettuna
sinistä pastaväriä
suklaasta tehtyjä koristeita
Ruusut pursotin kermasta
-Koristele vasta tarjoilupäivänä
Tässä vielä kuva kokeilukakusta, johon tein marenkiruusuja koristeeksi. Marenkiruusut tein jo edellisenä päivänä ohjeella 3valkuaista ja 8rkl sokeria +väriaineet. Ja uunissa olivat 2.5h 70asteen lämmössä. Kannattaa laittaa marenkiruusut ja lehdet kakun päälle vasta vähän ennen tarjoilua niin eivät päästä väriä kakkuun ja eivät pehmene liikaa.
Tunnisteet:
Täytekakut
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





